Huisregels: bereid je voor op een bezoek aan Museum voor KOR

Morgen is het zover! 2 Mei gaat het Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte open! We willen jullie goed voorbereiden op een bezoek aan het museum, dus ik neem even de huisregels door. Want ja, we willen natuurlijk ook dat jullie je gedragen in ons spiksplinternieuwe museum. Het is stiekem eigenlijk een win-winsituatie.

Even een inleidend verhaaltje. Laatst was ik met Mark in Groningen en ik wilde graag naar het Universiteitsmuseum. We hadden tassen mee met daarin onze laptops en je raadt het al: die mochten niet mee naar binnen. Wij mochten die in de veel te kleine kluisjes proppen. Paste niet. Maar we mochten ze ook achterlaten achter de balie van een onverschillige student. Hmm, ja, hij zal vast een aardige kerel zijn maar ik zie hem niet achter onze tassen aanrennen als iemand anders ze zou meenemen. Ik zie hem dit scenario ook niet proberen te voorkomen. Niet heel betrouwbaar, dus Mark stelde voor dat hij op de tassen zou letten, terwijl ik het museum zou bezoeken. Ja daaaag, dat is helemaal niet leuk! Dus daaaag, Universiteitsmuseum!

In het Groninger Museum mochten onze tassen, en jassen, ook niet mee, maar daar hadden ze een keurig bewaakte garderobe, dus dat was prima geregeld. Maar we kwamen daar een half uur voor sluitingstijd… Dat werd dus geen onderdompeling in kunst, maar een race tegen de klok!

Garderobe en openingstijden
Nou, dames en heren, morgen bent u in het Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte en ik kan u vertellen dat u uw jas en tas gewoon mag meenemen! En het museum is vanaf morgen 24/7 open. Wij doen niet aan sluitingstijden. Blijf zolang u wilt!

Vervoer
Hoe ben je van plan naar het museum te komen? Met de fiets? De auto? De bus? De trein? Het maakt niet uit, het kan allemaal. En als je met de fiets door het museum wil sjezen, dan doe je dat toch lekker?

Consumptie
Als je eten en drinken meeneemt, neem dan af en toe een hapje en een slokje. Dat voorkomt dat je onderweg tijdens de tentoonstelling flauwvalt. Dat willen wij niet op ons geweten hebben. Je kunt natuurlijk ook terecht in ons museumrestaurant en daar iets lekkers bestellen. En voor de rokers onder ons: steek een sigaretje op wanneer je daar zin in hebt of toe bent aan een nicotineshot. Geen probleem. Maar doe dat in het museum en niet in het restaurant. We moeten wel streng zijn.

Kunstwerken
Wat je met de kunstwerken mag doen? Je mag ze uiteraard bekijken. Maar we weten ook hoe verleidelijk het is om de kunstwerken aan te raken. Voelen van welk materiaal het is gemaakt. Probeer maar, voel maar, raak ze aan – maar wees respectvol! Je mag ze ook fotograferen, en mét flits, als dat nodig is. Een juiste belichting kan veel doen voor een foto. Maak er iets moois van!

Selfiestick
De selfiestick, verbannen in menig museum, dus ik wil hier extra aandacht aan schenken. Wij willen benadrukken dat de selfiestick in het Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte absoluut is toegestaan. Ga je gang, zet jezelf op de foto met jouw favoriete kunstwerk en deel de foto via social media. Onze Facebookpagina bijvoorbeeld. Wij moedigen het aan. Sterker nog, wij verkopen selfiesticks in onze museumshop!

Huisdieren
Kinderen en andere huisdieren zijn toegestaan, maar neem ze alsjeblieft weer mee na afloop van je bezoek. Lijkt me logisch: dat is voor iedereen het beste.

Klimaat
We zullen proberen ervoor te zorgen dat morgen de luchtvochtigheid tussen de 40 en 60% blijft. Dat is de ideale luchtvochtigheid voor zowel kunstwerk als bezoeker. Het is echter wel aan te raden een jas aan te doen. Ook daarom hebben wij een neem-je-jas-en-tas-mee policy. (De tas kun je gebruiken voor je jas als het klimaat warmer wordt).

Tentoonstelling OPEN
De opening van het museum betekent ook de opening van tentoonstelling OPEN. Deze is te bezoeken via een smartphone audiotour. Neem daarom oordopjes mee om geen woord van onze rondleider Kor te missen. Heb je ze niet of ben je ze vergeten? Geen nood, we verkopen oordopjes in onze museumshop. Heb je geen smartphone? Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor een begeleide rondleiding.

Hier vind je de huisregels kort en bondig samengevat.

Nou, volgens mij zijn jullie er nu helemaal klaar voor.

Namens de organisatie wens ik jullie veel plezier in het Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte!