Nieuw werk van Tirzo Martha in het Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte

Nieuw kunstwerk

Nieuw werk van Tirzo Martha in het Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte

Tirzo Martha wint 11e Wilhelminaring
Tirzo Martha (Curaçao, 1965) is door de jury van de Wilhelminaring unaniem gekozen tot winnaar van de 11e Wilhelminaring – dé oeuvreprijs voor beeldhouwkunst in Nederland. De ring wordt op 31 augustus 2019 uitgereikt in het CODA Museum te Apeldoorn. De jury roemt Martha om zijn veelzijdigheid; Martha werkt als beeldhouwer, cineast, schrijver en performance kunstenaar. De jury is onder de indruk van zijn veelzijdigheid en de constante kwaliteit van zijn werk. Uit het juryrapport: “Zijn beelden kenmerken zich door hun gecontroleerde speelsheid, hun afgewogen gebruik van allerhande materialen en hun immanente vernieuwing van het tegelijk herkenbare sculpturale.” Tirzo Martha woont en werkt op Curaçao en heeft ook een atelier in Nederland.
[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]
Foto: Omar Martha/Tittel Boomgaart
Grotere zeggingskracht
De jury van deze 11e editie van de Wilhelminaring bestaat uit Lex ter Braak, Ann Demeester, Hanne Hagenaars, David Bade en Gerrit Steenbergen. De jury vervolgt in haar rapport: “De vormen van Martha’s werk worden bepaald door de inhoud die maatschappelijk en politiek van aard is. Martha is een kunstenaar die werkt voor de gemeenschap en met de gemeenschap. Het is alsof deze zelfgekozen verbondenheid de hier geprezen vrijheid van zijn werk mogelijk maakt”. Het lukt Tirzo Martha om dat zo samen te brengen dat het werk – zonder zijn aanleiding of oorsprong te verliezen – een grotere zeggingskracht krijgt.

Het bestuur van de Wilhelminaring en de jury kijken uit naar de aan de prijs verbonden realisatie van een nieuw werk van Tirzo Martha in Apeldoorn. Dit wordt, na een nog in de planning staand werk voor de Beeldengalerij in Den Haag, zijn volgende beeld voor de openbare ruimte in Nederland. Martha had in het verleden talloze exposities in Nederland en Curaçao, waaronder een solo-expositie in Museum Beelden aan Zee, begin 2018. Hij is ook medeoprichter van het Instituto Buenabista, een kunstinstituut op Curaçao waar lokale talentvolle jongeren een jaar lang worden voorbereid op een vervolgopleiding in o.a. Nederland, de Verenigde Staten of Cuba.