LOEK, beeld van een burgemeester

Tijdens Roots in the Woods (13, 14 en 15 oktober) onthult het Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte een nieuw beeld in het Beekpark. Maar let op! Het beeld is nét even anders dan je zou verwachten, en sneller weg dan voor een kunstwerk in de openbare ruimte normaal is. De onthulling vindt plaats in de vorm van een theaterstuk dat meerdere keren per dag wordt opgevoerd.

De buste van Antoine Louis des Tombe, door Niko de Wit
De burgemeester werd liever gezien als burgervader

Noem Antoine Louis des Tombes maar Loek. Dat wilde hij in leven al graag en het paste zeker beter bij zijn rol als burgervader. Hij was een man die aan het einde van zijn carrière stelde: “Ik heb niet wat bereikt. Ik heb helpen bereiken.” 26 Jaar uit die carrière spendeerde hij in Apeldoorn. Een Apeldoorn dat hij heeft helpen vormen, maar helaas niet heeft kunnen maken tot de metropolis die hij vond dat we verdienden.

En nu, nu staat het beeld van deze Apeldoornse vader er een beetje verloren bij, midden in het Beekpark waar weinig Apeldoorners hem ooit echt zullen hebben gezien. En aan wie anders dan ons is het dan om dit openbare kunstwerk weer onder de aandacht te brengen? Het zelfs weer relevant te maken, kijkende naar de huidige toename van de Apeldoornse bevolking.

Daarom zal het museum tijdens het gratis toegankelijke festival Roots in the Woods het theaterstuk LOEK opvoeren, waarin we trachten onze Apeldoornse burgervader en zijn visie nieuw leven in te blazen.

De voorstelling LOEK wordt op 14 en 15 oktober opgevoerd tussen 12.00 en 18.00 uur. De specifieke speeltijden vindt u op de dag zelf bij de tent. LOEK kost één muntje.